METODA WATTSENGLISH

Metoda i materiały Wattsenglish zmieniają sposób nauczania języka dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz w pierwszych latach szkoły podstawowej. Korzystają z najnowszej wiedzy psycholingwistycznej i sprawdzają się na całym świecie.

Podczas pobytu w Tokio Steve R. Watts uczył dzieci angielskiego bez znajomości lokalnego języka. Wkrótce uświadomił sobie, jak zaskakująco łatwo jest zmotywować dzieci do komunikacji w języku angielskim. Wystarczyło stworzyć odpowiedni kontekst i włączyć język ciała, zwłaszcza mimikę i gesty, ponieważ komunikacja niewerbalna jest najważniejsza w świecie dziecka. Młodzi uczniowie zrozumieli go. Opanowali nowe angielskie zwroty i struktury językowe z niewiarygodną łatwością. Tak samo łatwo, jak nauczyli się własnego języka ojczystego: dzieci uczą się naśladując i powtarzając oraz poprzez doświadczenie obejmujące więcej niż jeden zmysł i pamięć emocjonalną.

Dwujęzyczne przedszkole w sercu Europy, w Pradze, było idealnym miejscem do realizacji tego pomysłu w ramach projektu nauczania języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Projekt był odpowiedzią na potrzebę włączenia nauczania języka angielskiego w przedszkolach dla osób nieanglojęzycznych, a Ministerstwo Edukacji Republiki Czeskiej powierzyło zespołowi Steve’a Wattsa zadanie stworzenia oficjalnej metody nauczania języka angielskiego. Zespół doświadczonych ekspertów językowych nadal rozwijał i ulepszał metodę pod kierunkiem Steve’a Wattsa, co zaowocowało pierwszymi materiałami dla nauczycieli języka angielskiego opartymi na zasadach współczesnej psycholingwistyki.

Po długim procesie tworzenia i sprawdzania materiały zostały opublikowane. Spełniły one wysokie wymagania. Materiały te łączą dobrze przemyślany zestaw dydaktycznych pomocy audiowizualnych z książkami dla uczniów. Cała seria przeprowadza dzieci przez kolorowy świat angielskiego od przedszkola do końca 5/6 klasy szkoły podstawowej, czyli od 3 do 11/12 lat.
Ponad 30 000 dzieci z ponad 26 krajów na świecie uczy się angielskiego z pomocą materiałów i metody Wattsenglish.

Dlaczego metoda Wattsenglish jest tak skuteczna w nauce języka angielskiego dla dzieci?

Nasza metoda jest idealna dla nauki języka angielskiego dla dzieci, bez względu na ich wiek. To, co nas wyróżnia to fakt, że nasze materiały są prezentowane w formie filmów ze Stevem i Maggie, lub Bobem. Te materiały ułatwiają dzieciom naukę: uczą ich gramatyki i struktur charakterystycznych dla języka angielskiego, zapewniając nieustanny kontakt z brytyjską wersją języka. Uczymy je słownictwa i struktur, które powinny opanować w sposób aktywny (mówiąc), ale także uczymy je rozumieć mnóstwa dodatkowych, naturalnych wypowiedzi, związanych luźno z głównymi celami językowymi. Dzieci nie muszą ich od razu rozumieć. Najpierw rozumieją ogólny sens opowiadanej na filmie historyjki, potem uczą się jak używać języka w praktyce, akceptując dodatkowe struktury. Co do głównego materiału językowego: najpierw prezentujemy go w kontekście, potem ćwiczymy powtarzając we wszystkich znanych dzieciom na danym etapie nauki strukturach, a następnie utrwalamy za pomocą gier i zabaw.

Istotne jest to, żeby nie przeciążać dzieci nadmiarem słownictwa: ograniczamy je do nie więcej niż 6-10 słów na rozdział. Wiele kursów koncentruje się na wprowadzaniu większej liczby słów. To prowadzi do niebezpiecznej konsekwencji: każda lekcja jest poświęcona na naukę słownictwa. Dzieci uczą się wielu słów, ale nie wiedzą jak z nich korzystać i jak ich używać, żeby zostać dobrze zrozumianym. To, co my robimy, to wprowadzając każdą nową strukturę gramatyczną w rozdziale, nie używamy do jej nauki i praktyki słownictwa tylko z tego konkretnego rozdziału, ale ćwiczymy ją ze słownictwem z poprzednich rozdziałów. To pomaga dzieciom zrozumieć, w jaki sposób budować wypowiedź i sprawia, że lekcje są interesującymi rozmowami, a nie tylko zapamiętywaniem nudnej listy słówek. To, co staramy się robić, to zmotywować dzieci do myślenia: co może się zdarzyć w następnej historyjce ze Stevem i Maggie, a nie: ilu słówek muszę się dzisiaj nauczyć. To sprawia, że materiał staje się narzędziem do rozumienia historyjki i środkiem do jej opowiedzenia innym.

Lekcje są bardzo dynamiczne, zwłaszcza dla najmłodszych dzieci. Staramy się zmieniać sposób aktywności co 3 do 5 minut, od tych wymagających dużej koncentracji do tych, które pozwalają dzieciom na ruch i zabawę. To sprawia, że dzieci ciągle są aktywowane przez coś nowego i interesującego. Oczywiście wraz z wiekiem dzieci rośnie również długość etapów lekcji, bo starsze dzieci umieją skupić się na nauce/praktyce dłużej niż małe dzieci i można z nimi popracować nad większą liczbą szczegółów wypowiedzi. Ten sposób pracy jest zgodny z rozwojem psycholingwistycznym dziecka i jego umiejętnościami w danym wieku.

Książki są obecne na wszystkich naszych poziomach, również dla najmłodszych dzieci. Zwłaszcza dla nich jest to ważne, bo lekcje obfitują w tak wiele nowości, że dzieciom jest potrzebny czas na koncentrację nad zadaniem w książce, przywołanie nowego materiału w formie aktywności związanej z pokolorowaniem obrazka, znalezieniem jakiejś rzeczy w labiryncie, itp. Strony w książkach dla najmłodszych można wyrywać i dawać im pojedynczo do domu, co pomaga im w przypominaniu sobie w czasie pracy domowej całego nowego języka wprowadzonego na lekcji.

Dla starszych dzieci mamy książki, w których mogą zapisywać struktury i wykonywać ćwiczenia. Mamy dla nich również coś, co nazywa się Class Book, co uzupełnia materiał filmowy. Nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej ćwiczenia, które pozwalają na dogłębne rozumienie języka, który został wykorzystany na filmie do opowiedzenia fascynującej dzieci historii. To daje dzieciom narzędzia do dodatkowej praktyki wprowadzonego materiału.

Dla rodziców najmłodszych dzieci mamy przewodniki, które pokażą rodzicom jak i w jakim zakresie pracujemy z ich dziećmi nad nauką języka angielskiego, wykorzystując pamięć emocjonalną i tę związaną z ruchem (dzieci w tym wieku są głównie kinestetykami, ale wykorzystujemy również środki pomagające pamiętać materiał dzieciom uczącym się w inny sposób). Ważny jest dobry początek nauki i chcemy, żeby rodzice to dobrze rozumieli i sprawdzali postępy swojego dziecka przez obserwację jego zachowania i używania struktur poznanych na lekcji w interakcji ze Stevem na ekranie (powtarzanie i odpowiadanie na pytania Steve’a), wspólnego śpiewania piosenek, czy nazywania rzeczy na obrazkach. Pokazujemy rodzicom materiał i sposoby sprawdzania, co dziecko już umie i pokazując, że to, co dziecko pojmuje jako świetną zabawę na lekcji jest ustrukturyzowanym planem nauki. Dla tych znających język angielski mamy całość informacji po angielsku, dla tych nie znających angielskiego cały podręcznik jest po polsku.

Na wszystkich poziomach mamy do dyspozycji mnóstwo kart obrazkowych związanych z wprowadzaniem nowego materiału, ale także z grami i zabawami ćwiczącymi ten materiał.

Podsumowując: metoda jest tak skuteczna w nauce dzieci dlatego, że na każdym etapie angażujemy je w proces nauki i praktyki. Dzieci świetnie się bawią ucząc się nowych struktur i słownictwa, co pozwala im na pokonanie bariery językowej, pozbycie się lęku przed mówieniem w języku angielskim i lepszego pamiętania materiału poprzez wykorzystanie pamięci emocjonalnej. Ta metoda naprawdę działa.